آسیب و خطرات شنا

اکادمی شنای ایران
انواع تمرینات اینتروال و چگونگی طراحی تمرینات اینتروال
آبان ۲۱, ۱۳۹۶
تغذیه مناسب در شنا
آبان ۲۲, ۱۳۹۶

شنا یک ورزش سالم است و در مقایسه با دیگر ورزش ها آسیب و خطرات شنا بسیار کم تر است. با این وجود تعداد کمی از خطرات وجود دارد که در زیر می‌آید:

• آب بسته به نوع آن محل ایده آلی برای باکتری‌ها، انگل‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها است.

.• عفونت پوست حاصل از شنا یا حمام باعث بیماری ترک خوردن بین انگشتان پا می‌شود. آسان‌ترین روش برای رفع این مشکل تمیز کردن بین انگشتان پاست

.• انگل‌های میکروسکپی مثل کریپتوسپوریدیوم می‌توانند در برابر کلر مقاومت کنند و اگر شناگر آن را ببلعد دچار بیماری‌های اسهالی می‌شود.

• بیماری‌های گوش، التهاب گوش میانی، التهاب گوش خارجی

• وقتی تعادل میزان کلر موجود در آب به هم بخورد ممکن است بیماری‌های جدی همچون برونشیت مزمن و آسم به وجود آید.

ایمنی و بهداشت شناگران

مسافرت تابستانی به شهرهای شمالی کشور و مسافرت های بهاری به جنوب کشور و دیگر مناطق دیدنی و سرسبز اغلب با شنا کردن در دریا و رودخانه ها همراه است. بخشی از مردم نیز استخرهای شنا را جهت تفریح و سپری نمودن اوقات فراغت انتخاب می کنند. این در حالیست که عمدتاً ایمنی و بهداشت را هنگام شنا کردن به عنوان دو نکته اساسی در بیشتر مواقع کمتر مورد توجه قرار می دهند.

بد نیست بدانیم شنا کردن در دریا خطرات و مشکلاتی را همه ساله جهت مسافران دریا به وجود می آورد. خطر غرق شدن در آب دریا صرفاً مخصوص کسانی که آشنایی کمتری با فنون شنا کردن دارند نمی باشد و ممکن است هر انسان بی احتیاط و کم توجهی را تهدید کند.

در زیرسطح زیبا و دیدنی استخر نیز، موادشیمیایی و بیولوژیکی فراوانی وجود دارد که ممکن است با اندکی غفلت متصدیان و شناگران معضلات بهداشتی زیادی برای استفاده کنندگان به وجود آورد. عوامل محیطی، قارچ و جلبک، گازهای شیمیایی تشکیل شده در آب، میزان درجه حرارت آب و محیط استخر، دفعات تخلیه، کیفیت اولیه آب، میزانPH و کلر آزاد آب همگی از عوامل موثر بر بهداشت استخر است.

آکادمی شنای ایران - آسیب و خطرات شنا

حال به بررسی جنبه های مختلف شنا کردن می پردازیم.

 

به این موارد توجه کنید اگر شناگر هستید

۱. قبل از ورود به استخر بدن خود را با یک شوینده مناسب شستشو دهید.

۲. قبل از ورود به استخر پای خود را در داخل حوضچه کلر قرار دهید.

۳. به همه کسانی که به استخر می روند توصیه می شود پیش از ورود به استخر مثانه خود را تخلیه کنند.

۴. از تف کردن، مزمزه کردن آب، شستن و خارج کردن ترشحات بینی و… خودداری کنید.

۵. هنگام شنا کردن خلط گلوی خود را به آب استخر وارد نکنید. ترجیحاً هنگام ابتلاء به بیماری توأم با خلط عفونی، به شنا نپردازید.

۶. اگر بیماری پوستی از قبیل بیماریهای قارچی قابل سرایت دارید به هیچ عنوان به استخر عمومی مراجعه نکنید.

۷. بعد از استخر نیز بدن خود را شستو دهید.

۸. چنانچه دچار خستگی و گرفتگی عضلانی شدید از شنا کردن در قسمتهای عمیق خودداری کنید.

۹. از شنا کردن در دریا هنگامی که شرایط طوفانی وجود دارد پرهیز کنید.

به این موارد توجه کنید اگر متصدی  هستید

۱. کلر آزاد باقیمانده استخر حداقل ۲-۵/۱ میلی گرم در آب باشد مقادیر کمتر از این میزان ممکن است عواملی از قبیل کریپتوسپوریدیوم را از بین نبرد.

۲. مرتباً محیط استخر را تمیز کنید و آب آن را به دفعات کافی تخلیه و تعویض نمائید.

۳. آب استخر را جهت وجود باکتریهای کلی فرم و پسودوموناس کنترل کنید، این دو می توانند شاخصهای مناسبی جهت سنجش میزان کارایی سیستم های ضدعفونی کننده و بهداشت آب باشند.

۴. نکات ایمنی باید در سالن استخر با نصب هشدارها و پیامهای نوشته شده به اطلاع عمومی برسد. خودداری از دویدن در محیط استخر، شنا کردن در عمق

متناسب با توانایی شنا کردن و اجتناب از بازی و شوخی های خطرناک می تواند ایمنی نسبی افراد را تأمین کند.

۵. استفاده از وسایل مورد نیاز جهت شنا از قبیل عینک، گوشی و دماغی را فراموش نکنید.

به این موارد توجه کنید اگر مسئول هستید

۱. با مطالعه و بررسی جغرافیایی، فضاهایی را برای شنا در نظر بگیرند که حداقل پستی و بلندی و کمترین حفره آبی را داشته باشند.

.۲. در کنار سواحلی که مکان های مناسبی برای شنا هستند درمانگاههایی دایر شود تا چنانچه فردی در حین شنا دچار عارضه شد، در همان مکان با کمترین امکانات درمان شود.

۳. خانواده ها را نسبت به بهره گیری مناسب از دریا آموزش دهند و در شبکه استانی رادیو و تلویزیون نکات ایمنی را به دفعات به مسافران دریا بازگو کنند.

۴. برای فضاهای خصوصی که در اختیار مسافران دریا قرار می گیرند، تعرفه ای را مشخص کنند و نظارت بر امنیت مسافران در این خصوص را جدی بگیرند.

آشنایی با آسیب و خطرات شنا و همچنین مخاطرات مرتبط با آن در هر جا لازم و ضروری است و قوانین عمومی و اساسی آن باید مد نظر قرار گیرد.

۱. کسانی که در استخرها شنا میکنند باید با عمق آب در هر قسمت آشنا باشند.

۲. در اطراف استخرها نباید دوید. در اطراف استخرها زمین لغزنده بوده و زمین خوردن ناشی از آن میتواند منجر به صدمه شود.

۳. کلاه های مخصوص شنا باید برای کسانی که موهای بلند دارند مورد استفاده قرار گیرد.

۴. موهای بلند را باید به نحوی بست که در هنگام شنا جلو صورت و مخصوصا دهان را نگیرد.

۵. در هنگام شنا نباید شکلات و آدامس مصرف نمود.

۶. در هنگام شنا نباید زیورآلات به همراه داشته باشید. مخصوصا زمانی که فرد شناگر در ارتباط نزدیک با اشخاص دیگر است این مورد خطرناک است.

۷. بعد از خوردن غذا حداقل یک ساعت و نیم وقت باید صرف هضم آن شود.

۸. اگر از عینک شنا استفاده میکنید باید به راحتی بر روی چشمها قرار گیرد. همچنین این وسیله باید از جنس مناسب ساخته شده و مطابق با استانداردهای جهانی ( استاندارد BS 5883-1996 ) باشد.

۹. قایقها و دیگر وسایل شناور بر روی آب به ویژه قایقهای بادی باید پیوسته با دقت زیاد مورد بازبینی قرار گیرد. کسانی که به تازگی کار با این ادوات را آغاز نموده اند باید در آبهای کم عمق از آن استفاده کنند.

۱۰. در هنگام شیرجه زدن باید دقت کافی نمود تا شناگر یا اجسام شناور دیگری در مسیر شیرجه نباشد. همچنین عمق آب برای شیرجه زدن کافی باشد.

۱۱. دایو شیرجه باید در منطقه ای از استخر باشد که آب در آن منطقه عمق کافی داشته باشد. این گونه دایوها باید دارای ارتفاع مناسب (کم) نسبت به سطح آب بوده و آب زیر آن دیده شود. پس از تمرین کافی و حرفه ای شدن می توان از مناطق با عمق کمتر شیرجه زد. برای افراد مبتدی حداقل عمق آب باید ۱.۸ متر باشد.

به هر حال عمق آب در منطقه شیرجه نباید کمتر از ۱.۵متر باشد.

۱۲. کسانی که مسئول استخر می باشند باید اعمال منطقی و روتین در هنگام بروز خطر و شرایط استثنایی در استخر را آموزش دیده باشند.

 

شنا در آب های آزاد عموما در مناطق حفاظت شده و همانند استخر انجام نمی شود، همچنین بسیاری از تفریحات آبی در مناطق آزاد صورت میگیرد که در این شرایط آشنایی با فن شنا یک ضرورت است.

آکادمی شنای ایران - آسیب و خطرات شنا

کسانی که در آب های آزاد شنا میکنند لازم است موارد ذیل را باید مد نظر قرار دهند:

• در جایی که شرایط کمکی مناسب وجود ندارد شنا نکنند.

• در مناطقی که پرچم های قرمز یا سایر علائم هشدار دهنده نصب شده است شنا و استحمام نکنند.

• فریب حواشی رودخانه ها، دریاچه ها و اسکله ها را نخورند. آب در این مناطق دارای جریان زیاد بوده و خطرناک میباشد.

• در اطراف دریاچه های یخ زده با احتیاط عمل نموده و به عمق یخ توجه نمایند.

• با قایق های بادی به عمق دریا پیش نروند. جریان آب برای شناگران حرفهای نیز در این مناطق خطرناک می باشد.

• با قایق های کوچک و بدون جلیقه نجات به عمق دریا نروند. حتما کسی را از محل و زمان بازگشت خود مطلع نمایند

.• در مجموع همواره قوانین مربوط به ایمنی شنا را در نظر داشته باشید. یعنی خطرها را مشخص کنید / نکات ایمنی را بپذیرید / تنها نروید / بیاموزید که چگونه کمک کنید.

• علاوه بر موارد فوق همواره در کنار سواحل کفش مناسب به پا داشته باشید تا آسیبی به شما نرسد و تنها در هنگام شنا آنرا در بیاورید. کلاه شنای رنگی به سر بگذارید تا به سادگی دیده شوید و همواره جعبه کمکهای اولیه در اختیار داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *