آموزش مقدماتی استارت کرال سینه

آکادمی شنا ایران
آتروفی چیست؟ علل و پیشگیری آن را بشناسیم
آذر ۱۹, ۱۳۹۶
مدرسه شنا ایران
آموزش مقدماتی برگشت در کرال پشت یا همان سالتو
آذر ۲۱, ۱۳۹۶
اکادمی شنا ایران

استارت چیست ؟

شروع و آغاز حرکت در شناها را که می تواند پرش از سکوی استخر یا از داخل لبه استخر باشد استارت نامیده می شود. در سه شنای اصلی پروانه، قورباغه، کرال سینه استارت از روی سکو در لبه استخر صورت می گیرد وبرای شنای کرال پشت، استارت از داخل آب و با گرفتن لبه استخر یا میله تعبیه شده انجام می شود.

آموزش مقدماتی استارت کرال سینه

استارتی که در گذشته مورد استفاده شناگران قرار می گرفت با استارتی که امروزه بکار می رود تفاوت دارد.تکنیک استارت از روی سکو که در قدیم انجام می شد بسیار ساده تر بود و آن بدین شکل انجام می شد که شناگر بر روی سکو می رفت پاها را به اندازه عرض شانه باز می نمود و با پنجه پا لبه سکو را گرفت و بدنش را از کمر به جلو خم می نمود و سر را طوری به بالا نگه می داشت که روبرو را نگاه می کرد، سپس زانوها را خم کرده و به محض شنیدن صدای شروع با آوردن دست ها به جلو و باز کردن مفاصل زانوها خود را به جلو پرتاب می نمود.

با مطالعه و بررسی حرکت های مختلف اندام ها کم کم مربی ها متوجه شدند که روش های دیگر نیز وجود دارد که می تواند در پرتاب کردن شناگر به فاصله دورتر مؤثر واقع شود.

آکادمی شنا ایران

امروزه استارت از روی سکو به دو صورت انجام می شود یکی استارتی که با گردش دست حول محور مفصل شانه بودن ( چرخش دست ها ) و دیگری استارتی است که شناگر خم شده و با دست لبه سکو استارت را می گیرد. هر دو نوع این استارت ها مورد استفاده شناگران و قهرمانان قرار می گیرد.

شناگر نقطه ورود خود را در آب در نظر گرفته و روی آن تمرکز می کند، پس از جهش استارت، دستها را به سمت جلو پرتاب می کند، (این پرتاب اینرسی بیشتری برای پیش بردن شناگر ایجاد می کند). بدن کاملا کشیده و پاها صاف هستند (زانوها نباید خم شوند)، اغلب شناگران پس از استارت، به یکی از دو شکل زیر وارد آب می شوند:

دستها کشیده، نزدیک به هم و سر پایینتر از بازو قرار دارد.
دستها کشیده، نزدیک به هم و سر بین بازوها قرار دارد.
کشیده و صاف بودن بدن در شیرجه و استارت، نقش مهمی در پیشروی شناگر درآب و حتی زیبایی شیرجه دارد.
در هر دو نوع شنا: اول دستها وارد آب می شوند

در آموزش استارت بایستی توجه داشت که پس از شنیدن (بجای خود) شناگر به لبه جلوی سکو آمده و با پنجه پا لبه سکو را بگیرد در هر دو نوع استارت ذکر شده این نکته بایستی رعایت شود، حتی در شیرجه های ساده زیر این کار از سر خوردن شیرجه رونده جلوگیری به عمل می آورد. این نکته در واقع بایستی در همان ابتدای آموزش پرش در آب آموزش داده شود. شناگر بداند پنجه های پا حالت گیرندگی دارد.

در شنای کرال سینه وضعیت بدن همواره به نحوی است که نیرو به صورت پیوسته و قدرتمند به سمت عقب وارد میگردد. علت این قضیه این است که دست موافق با پای مخالفت به نحوی حرکت میکنند که بدن همواره در راستای مستقیم قرار گیرد. در این شنا عضلات قفسه سینه و شانه ها در بهترین وضعیت برای اعمال نیرو به کار میرود.

2 دیدگاه ها

  1. حمید گفت:

    در جلسات آموزش شنا برای استارت کرال سینه مربی شنای من نحوه قرارگیری پاها را بصورت پای راست جلو و پای چپ عقب مطرح کرد ولی در تصویر آموزشی بالا هردو پا لبه سکو قرار گرفته. کدام یک از این آموزش ها صحیح است؟

    • شناگر گفت:

      هر دو مورد صحیح است. برای جا افتادن استیل صحیح استارت، مربیان از روش هردو پا در لبه استخر شروع می کنند و پس از جا افتادن طریقه صحیح استارت زدن در بدن هنرجویان در مراحل پیشرفته جهت شتاب و قدرت پرش و همچنین دقت در منطقه فرود ، هنرجویان روش یک پا جلو و پای دیگر در عقب را آموزش خواهند دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *