آموزش مقدماتی تنفس در شنای کرال سینه

فینال لیگ واترپلو باشگاههای آسیا
سایپا نقره ای واترپلو باشگاه های آسیا شد/ دانشگاه آزاد برنزی شد
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
اکادمی شنا ایران
آغاز مرحله دوم لیگ واترپلو زیر ۱۷ سال از اول آذر ۱۳۹۶
آبان ۲۱, ۱۳۹۶
تنفس در کرال سینه

اکادمی شنای ایران

یکی از قسمت های مهم شنای کرال سینه، آموزش مقدماتی تنفس در شنای کرال سینه است و این مرحله همان تخلیه هوای ذخیره شده ششها در آب است. کار خالی کردن هوا در آب باید در همان مراحل اول به خوبی آموزش داده شود. اگر چه در ابتدا اینکار کمی مشکل است، ولی پس از کمی تمرین شاگرد کم کم به نحوه تخلیه هوا در آب آشنا شده و عادت می کند .

آکادمی شنای ایران - آموزش حرکت دست ها در کرال سینه

خالی کردن هوا در آب می تواند هم از طریق بینی و هم از راه دهان باشد. از همان ابتدا باید به کارآموز شناگر گفته شود که پس از پر کردن هوا در ششها سرش را به زیر آب فرو ببرد و به طور پیوسته هوا را تخلیه نماید، به طوری که وقتی احساس کرد کم کم هوای داخل ششهایش در حال اتمام است، در همان حال دمیدن هوا به داخل آب سرش را از آب بیرون بیاورد و خیلی سریع هواگیری کرده و دوباره در آب مشغول تخلیه هوا گردد. مهم نیست که کارآموز از کدام سمت یا جهت  ( راست یا چپ ) نفس گیری کند، بلکه مهم این است که عمل هواگیری یک طرفه صورت گیرد عمل دم خیلی سریع انجام می شود و اگر عمل بازدم کمی طولانی تر باشد اشکالی نخواهد داشت.

 

در هنگام تنفس، سر به نحوی به یکی از طرفین میچرخد که دهان از آب خارج گردد. حرکت باید بسیار آرام انجام شود. همچنین چرخش سر باید کم باشد تا توازن بدن به هم نریزد. با وجود اینکه شناگران از هر دو طرف میتوانند برای تنفس استفاده نمایند ولی فقط یک طرف را انتخاب میکنند.

در هنگام تنفس، سر به نحوی به یکی از طرفین میچرخد که دهان از آب خارج گردد. حرکت باید بسیار آرام انجام شود. همچنین چرخش سر باید کم باشد تا توازن بدن به هم نریزد. با وجود اینکه شناگران از هر دو طرف میتوانند برای تنفس استفاده نمایند ولی فقط یک طرف را انتخاب میکنند.
تنفسی که توسط اکثر شناگران انجام میشود تنفس چکیده نام دارد. بعد از یک هواگیری سریع و عمیق از طریق دهان، نفس مدت کوتاهی حبس شده و در هنگام بازگشت سر به وضعیت طبیعی ( رو به پایین ) به صورت آرام و با حجم زیاد از طریق دهان و بینی در زیر آب خالی میگردد

اکادمی شنا ایران

هواگیری معمولا زمانی آغاز می گردد که یک دست در هنگام آغاز حرکت بوده و دست دیگر در حال شروع مرحله بازگشت میباشد.

تمرینات نفسگیری در شنای کرال سینه

اکادمی شنا ایران

۱- در مراحل اولین تمرین کافیست کارآموز شناگر در قسمت کم عمق استخر در حالی که از ناحیه کمر خم شده است، سر را داخل آب قرار داده و هوای داخل ریه ها را خالی کند. نکته مهم این تمرین در این ست که زمانی که می خواهد سر را برای گرفتن هوا از آب خارج کند باید این کار را توسط گردن انجام دهد و موقع هواگیری نصف صورت داخل آب و نصف دیگر در بیرون آب باشد سعی کنید شانه را بالا نیاورید و از آب خارج نسازید. این عمل در ابتدا مشکل است، ولی به مرور زمان به طور خودکار با موفقیت انجام می شود.

 

اکادمی شنای ایران

۲- روش دیگر تمرین بدین شکل است که کارآموز شناگر در قسمت کم عمق استخر با دستهایش که به اندازه عرض شانه باز است، لبه استخر را می گیرد و بدن را در موقعیت شناور رو به کف استخر قرار می دهد. برای شناور شدن بهتر بدن، تخته شنا را در میان دو ران قرار میدهد و کاملاٌ شناور می شود. در این لحظه سر را به یک سمت می چرخاند و عمل دم را انجام می دهد این عمل خیلی سریع انجام می گیرد.
شناگر در آخرین لحظه تمام شدن هوای داخل ششهایش سر را از آب خارج می سازد (در حالی که هنوز در حال دمیدن هوا است) و یکباره هوا را می بلعد. این عمل را چندین بار تکرار کنید

 ۳- در این مرحله که شاگرد یا کارآموز شناگر در حال انجام حرکت دستها و هواگیری توام است، مربی باید کلیه مراحل را زیر نظر داشته و حرکت دست را به خوبی کنترل نماید: چگونگی کشش دست در زیر آب، – ورود دست به آب ، – موقعیت مناسب چرخش سر به خارج نسبت به دستها و نکته مهمی که باید بدان توجه شود این است که شاگرد شانه ها را بالا نیاورد ، عمل کشش دست در زیر آب را به خوبی انجام دهد و چرخش سر به خارج کمی بیش از حد معمول باشد هوا را باید در داخل آب تخلیه نماید و مجدداٌ هواگیری نماید. در قمست کم عمق استخر عمل راه رفتن و خم نمودن بالاتنه جلو به طوری است که صورت در داخل آب قرار می گیرد و حرکت دستها به طور متناوب همراه با تنفس صورت می گیرد.

 

هماهنگی حرکت دست ها و تنفس در شنای کرال سینه

عمل دم هنگامی صورت می گیرد که سر به پهلو چرخیده و عمل بازدم در داخل آب انجام می شود توجه داشته باشید که سر به دو طرف نمی چرخد .

البته قبل از انجام این کار در داخل آب لازم است این حرکت در خشکی انجام شود بدین طریق که شناگر خم شده سر را به پهلو می چرخاند . اگر کارآموز سمت راست راحت تر نفس می گیرد به محض خارج شدن دست راست از آب هوا را می بلعد و سپس صورت را رو به زمین چرخانیده و هوا را تخلیه می نماید و مجددا سر را جهت هواگیری به پهلو می چرخاند وقتی سر به طرف پهلو می چرخد در مراحل اولیه باید کارآموز شناگر سعی کند چرخش را کمی بیش از حد معمول انجام دهد به طوری که بتواند بالا را ببیند و دهان بعدها کاملاٌ از آب خارج گردد .

گردش باید در ناحیه ی سر وگردن بیشتر باشد و تا حدی که دهان از آب خارج شود . اینکه هواگیری از چپ یا از راست صورت گیرد اهمیت ندارد آنچه برای یک کارآموز شناگر لازم است تاکید شود این است که فقط از یک طرف به میل خویش هواگیری نماید و همیشه از همان طرف بدن را چرخش بدهد.

نکات مهم

  • در هنگام تنفس برای نفس گیری از دهان و برای خالی نمودن نفس از بینی استفاده نمایید.
  • حرکت پا باید در زیر آب صورت گیرد. پاها بسیار آرام در زیر آب حرکت میکنند و نقش آنها در نگهداشتن بدن در حالت افقی است. لذا در هنگام انجام تمرینات توجه نمایید که پاها در هنگام حرکت اصلا نباید صدا ایجاد نمایند.
  • این شنا را با حرکت پاها آغاز نمایید.
  • در هنگام انجام حرکت دستها به نحوه حرکت شانه ها نیز توجه نمایید. چرخش شانه ها در هنگام حرکت دستها باید وجود داشته باشد. دستها باید تا ناحیه نشیمنگاه به سمت عقب حرکت نمایند و بعد از آن از آب خارج شوند.
  • دست در زیر آب مانند پارو میباشد. لذا انگشتان دست در زیر دست باید به هم چسبیده باشند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *